www.alapkozpont.hu » Blog » RETTENETES!!! HAMIS!!!

2021-02-01 | ALAP Központ | NEVELJ ÖTLETESEN!

RETTENETES!!! HAMIS!!!

  • Jártál már úgy, hogy lelkesen irányítottad a közös éneklést – közben folyamatosan érzékelted, hogy rettenetesen hamis, de ha te abbahagytad az éneklést, az egész szétesett, abbamaradt?
  • Próbáltál rájönni, ki viszi ennyire félre az egész gyerektársaságot, és hogyan tudnád őt javítani úgy, hogy a többi gyerek tovább énekeljen?
  • Hogyan lehetne egyszerre kézben tartani a dalolást, de közben a gyerekekre egyénileg is figyelni (fülelni), mindenkinek a saját problémájában segíteni?

Én is sokat kínlódtam két dologgal:

  • amikor én vezénylek, nem mindig hallom az egyes gyerekek zenei tevékenységét: aki halkan énekel hamisan, nem biztos, hogy eljut a fülemig – a többieket viszont megzavarhatja
  • sokszor látom is, hallom is a hiányosságokat, de amint odamegyek valakihez, hogy segítsek, a csapat zenélése szétesik, mivel közben nem irányítok

Sokáig kutattam a megoldást, míg rá nem találtam egy olyan játékra, ami nem csak a problémáimat oldotta meg, hanem nagyon jó mulatságnak is bizonyult – miközben a gyerekek olyan dolgokat is elsajátítottak, amiben addig nem is reménykedhettem! Ez volt a „karmesteres játék”, ami véletlenül jutott eszembe, de osztatlan sikert aratott a gyerekek körében – s így végül

hatásos, átgondolt rendszerré, kiforrott módszerré fejlődött.

MI A CSUDA AZ A KARMESTERES JÁTÉK?

A gyerekek éneklése, zenélése közben a karmesteri szerep természetesen az óvónénié, a tanítóé! Amíg mi irányítjuk a közös zenélést, addig erősen meg van kötve a kezünk. Nekünk az egész kart, az összes zenélő gyereket kell összetartanunk.

Kínomban – mivel sokadszorra kavarodtunk bele a közös dalolásba, miközben egy dörmögő gyereknek próbáltam segíteni – kipenderítettem egy jó hallású, talpraesett kislányt:

„Legyél te a karmester!”

felkiáltással. Egy pillanatra megszeppent – de már vett is egy nagy levegőt, és nagy vigyorgással lengetni kezdte a kezét. Az arcán különös büszkeség ragyogott - de amitől a lélegzetem is elállt: a többiek arcán tükröződő koncentrált figyelem!!! A büdös kölkei! Rám sose figyeltek így!!!

Hazafelé a buszon ez járt az eszemben. Miközben a magam munkáját akartam segíteni, lám, a képességfejlesztés egy különösen hatékony gyöngyszemére találtam! Tudtam, hogy amit aznap láttam: nagy kincs! Nem szabad veszendőbe hagyni! Ki kell aknáznom valahogy! Hmmm. Legyünk máskor is karmesterek. De hogy? Mi is kell a karmesterséghez? Jó, egyetemi diploma, meg sok-sok tanulás. Az egyetemi diplomára még várni kell, de a sok-sok tanulás? Az megoldható! Hiszen – állítólag – ezért járunk az iskolába. Ezen kívül? Karmester pálca – kivitelezhető egy dobütővel. És még? És csokornyakkendő! Óóóó! Ezért bomlani fognak!!!

A Déli pályaudvar melletti Aranypókban (Lám, milyen régen volt! Vajon ott van még?) beszereztem egy tépőzáras csokornyakkendőt.

Elmondhatatlan sikere lett. Ettől kezdve nem volt megállás: a gyerekek alig várták, hogy elhangozzék a hívó szó:

„LEGYÉL TE IS KARMESTER!”

s már versengve szaladtak is, kapcsolták a nyakukba a kis nyakkendőt, kapták kezükbe a dobütő gombját (mint egy igazi karmester pálca!), lendítették a karjukat, és teljes összpontosítással irányították a dalt.

A többiek meg? Mint a kisangyal! A buzgóság szobrai! Nem csoda, hiszen legközelebb ők állnak majd a többiek előtt. Dehogy kockáztatnák, hogy később visszakapjanak egy „kitolást”!

„LEGYÉL TE IS KARMESTER!”
ALSÓBAN? ÉS: ÓVODÁBAN??? NEM TÚLZÁS EZ?

Legyél te is karmester? 3-4 évesen?

Valójában mindig is így volt! Ugyanis aki tud „kiszámolni” – márpedig a legkisebb óvodás kortól ezt mindig is tudtak a gyerekek – az tulajdonképpen már a karmesterséget gyakorolja. Csak nem tud róla. Csak mi sem tudtuk. De csináltuk – mindig. Hogyan is?

A mondóka „mamanyelv”: legtöbbször értelmetlen, vagy csak értelmesnek tűnő ritmikus gügyögés. Lényege az egyenletes lüktetés, de mellette egyértelműen mindig dallama is van – mely nagyrészt követi a beszéd dallamát, ezért erre nem szoktunk figyelni. De azonnal felkapjuk a fejünket, ha valaki „más” hanglejtéssel kezd bele. Szinte mindig egyenletes mozdulatokkal, tapssal, járással, koppintással kísérjük. A lüktetést érzékeljük fontosnak. Nem véletlenül: a „mamanyelv” a szívdobbanás lüktetését vetíti át a külvilágra.

„Ecc, pecc, kimehetsz…” – nem létezik magyar anyanyelvű ember, aki ne tudná folytatni, rendszerint arcán széles mosollyal! Ráadásul mit látunk? Automatikusan, mindenki kis egyenletes mozdulatokkal kíséri! Ha más nem, legalább a feje bólintgat közben picit! Annyira összetartozik a kettő. Zsigeri reakció.

LÁM! A MAGYAR EMBER MIND SZÜLETETT KARMESTER!

DE HOGY LEHET EZ?

A zenében – a legkomolyabb zenében is – az egyik legfontosabb a megfelelő tempó, a megfelelő egyenletes mérő biztosítása, hiszen ez az, ami a zenélést egységbe forrasztja. Éppen ezért az egyenletes lüktetés megéreztetése, begyakoroltatása – Forrai Kati néni óta biztosan – mindig is fontos feladatunk volt a zenei nevelésben, már   3 éves kortól. Alapvetően nincs is más dolgunk, mint eddig: léphetjük, tapsolhatjuk, koppinthatjuk, dobolhatjuk, dobbanthatjuk… a mérőt, napokon, heteken, hónapokon át – szükség szerint. Nem telik el sok idő, amíg a legügyesebb gyerekre rábízzuk – mint eddig is mindig – hogy számolja ki egy mondóka segítségével, ki álljon a dalos játékban a kör közepén.

EBBEN A PILLANATBAN SZÜLETIK A KIS KARMESTER!

Mert mi is történik? Körbe állítjuk a gyerekeket, a kis Marci pedig szemben velük elindul: „Ecc, pecc, kimehetsz…” – s minden mérőütésre rámutat a sorban következő kisgyerekre. Akire az utolsó mérőütés jut, az a kiválasztott: beállhat a kör közepére. Ugye, így zajlik ez időtlen idők óta óvodákban, játszótereken, gangok sokaságán… Természetesen.

A gyerekek kiszámolnak. Ez a kultúránk szerves része. De megnéztük már figyelmesen közben a kézmozgásukat? Meg, persze. Megfogalmaztuk már valaha, hogy ez a kézmozgás nem más, mint a legegyszerűbb vezénylés mozdulata? Nem, soha nem fogalmaztuk meg. Nem is gondoltunk rá! Pedig egy az egyben azonos azzal!

Marci karmesterként vezényli végig a kiszámolás folyamatát, s menetközben – rendszerint – elkövet minden hibát, amit karmester elkövethet! Természetesen. Hiszen most kezdi a sok-sok tanulást. A mi segítségünkkel.

Semmi nem úgy kezdődik, hogy kész van. Hanem hogyan? Erről írok legközelebb. Egy biztos:

NEM KELL JÓNAK LENNI AHHOZ, HOGY ELKEZD!

DE EL KELL KEZDENED AHHOZ, HOGY JÓ LEHESS!



Fülelj, muzsikálj!


<
Az ALAP Pedagógiai Központ
fenntartója a SZORT Bt.

OM Azonosító
FMK/OM -00600-2009


Mobil: +3630-624-72-73


Ugrás a lap tetejére ...